Σε έναν κόσμο όπου βασιλεύει το κουτσομπολιό η φήμη επισκιάζει την αλήθεια. Μπορεί η αλήθεια να είναι εκείνη που λάμπει, όμως αυτό που τελικά έχει μεγαλύτερη δύναμη από αυτήν -τουλάχιστον σε κάποιες περιπτώσεις- είναι το κουτσομπολιό. Σύμφωνα με γερμανική έρευνα, το κουτσομπολιό είναι ισχυρότερο από την αλήθεια, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι πιστεύουν ό,τι ράδιο-αρβύλα φτάνει στα αφτιά τους, ακόμη κι αν έχουν στοιχεία που τους δείχνουν ποια είναι η αλήθεια. Το αποτέλεσμα; Η εικόνα που σχηματίζουν για τους άλλους βασίζεται περισσότερο στις φήμες και λιγότερο στα πραγματικά στοιχεία
Ομως η δύναμη του... ευγενούς σπορ του κουτσομπολιού δεν σταματάει εκεί. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας, τον Ραλφ Ζόμερφελντ, εξελικτικό βιολόγο στο Ινστιτούτο Max Planck, για πολλούς ανθρώπους τα κουτσομπολιά παίζουν σημαντικό ρόλο όταν θέλουν να πάρουν αποφάσεις! Οι επιστήμονες κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα δίνοντας σε φοιτητές να παίξουν ένα video-game και παρατηρώντας τις αντιδράσεις τους, οι οποίες τους έδειξαν αυτό που κατά βάθος όλοι γνωρίζουμε: ότι το κουτσομπολιό κινεί τον κόσμο.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ως κουτσομπολιό ορίζεται η διάδοση κοινωνικών πληροφοριών για ανθρώπους που τη δεδομένη στιγμή δεν είναι παρόντες. Αν το προχωρήσουμε λίγο παραπάνω, μπορούμε να πούμε ότι το κουτσομπολιό συχνά αποτελεί σημαντικό εργαλείο των ανθρώπων για τη συγκέντρωση πληροφοριών για τη φήμη άλλων ανθρώπων ή για τον προσανατολισμό τους σε κοινωνικές ομάδες που υπάρχουν στην καθημερινή τους ζωή, όπως η δουλειά.
Οι φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα του Ινστιτούτου Max Planck είχαν στα χέρια τους χρήματα, τα οποία μπορούσαν να προσφέρουν σε άλλους παίκτες, ενώ μπορούσαν να κρατήσουν σημειώσεις για τον τρόπο με τον οποίο έπαιζαν οι άλλοι. Σύμφωνα με τον Ραλφ Ζόμερφελντ, τα περισσότερα χρήματα κατέληγαν στους παίκτες που είχαν τη [Το site DotSpotter που φημολογείται ότι ανήκει πλέον στο CBS. ] η φήμη ανοιχτοχέρηδων και όχι σε εκείνους που είχαν χαρακτηριστεί «σπάγκοι» ή... Σκρουτζ. Ωστόσο, οι φήμες αυτές συχνά αποτελούσαν συμπέρασμα από κουτσομπολιά και όχι από γεγονότα. «Οι παίκτες λάμβαναν υπόψη τους τα κουτσομπολιά και όχι τις αποφάσεις που είχαν πάρει νωρίτερα οι άλλοι παίκτες» λέει ο Ραλφ Ζόμερφλεντ. «Λογικά, αν ξέρεις τι έχει κάνει ο άλλος μένεις σε αυτό. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότεροι ακούν τις φήμες που διαδίδουν οι άλλοι».
Παρόμοια παιχνίδια έχουν χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς σε διάφορες μελέτες προκειμένου να δείξουν πώς συνεργάζονται οι άνθρωποι καθώς και τον αντίκτυπο του κουτσομπολιού σε διάφορες ομάδες. Για παράδειγμα, σύμφωνα πάντα με τον Ραλφ Ζόμερφελντ, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να το χρησιμοποιήσει κανείς για να μάθει τα προσωπικά ενός ανθρώπου που τον ενδιαφέρει, πώς συμπεριφέρεται στις σχέσεις του, αν -και πόσες- παράλληλες σχέσεις έχει κτλ. «Παρατηρήσαμε ότι το κουτσομπολιό ασκεί μεγάλη επιρροή... ακόμη και όταν ο κόσμος έχει πρόσβαση τόσο στις αυθεντικές πληροφορίες όσο και στα κουτσομπολιά που κυκλοφορούν για τις ίδιες πληροφορίες» γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences». Στο τέλος όμως αυτό που έχει πάντα σημασία δεν είναι τι σου λένε για κάποιον, αλλά ποιοι σου το λένε.
10 εκατ. δολάρια για το DotSpotter
Κουίζ: Ποιο μεγάλο (τόσο σε κύρος όσο και σε ηλικία) όνομα των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης έδωσε χαλαρά δέκα εκατομμύρια δολάρια για μια... πιτσιρίκα μόλις δέκα μηνών; Οι insider του χώρου αντιμετωπίζουν με επικριτική διάθεση αυτή την αγορά, κάνοντας λόγο για υστερόβουλα κίνητρα...
Κάπως έτσι εμφανίζονται τα κουίζ -με ή χωρίς απάντηση- σε κουτσομπολίστικες ιστοσελίδες όπως το DotSpotter, το οποίο φημολογείται ότι ανήκει πλέ [To Perezhilton.com δέχεται 4,75 εκατ. επισκέπτες καθημερινά.] ον στο CBS. Σύμφωνα με τον «Independent», ο αμερικανικός κολοσσός δεν δίστασε να δώσει αυτό το μεγάλο ποσό για μια σχετικά νέα και όχι και τόσο γνωστή ιστοσελίδα που ασχολείται με κουτσομπολιά για σταρ και αυτοδιαφημίζεται ως «ο παλμός της ποπ κουλτούρας». Το DotSpotter λειτουργεί από τον Ιανουάριο με έδρα στο Σαν Φρανσίσκο και υπολογίζεται ότι το επισκέπτονται κάθε μήνα περίπου 350.000 χρήστες. Γιατί να έκανε το CBS μια τέτοια αγορά; Σύμφωνα με... φήμες, σε μια αγορά που είναι ήδη γεμάτη από σκανδαλοθηρικά site, προφανώς όχι για να αποκτήσει το κοινό του DotSpotter, αλλά για να κάνει το site ακόμη πιο δημοφιλές.
Τα πιο καυτά site και ο... βασιλιάς
Το TMZ.com της AOL, το HolyMoly.co.uk, το Popbitch, το Usmagazine.com και το Defamer.com είναι μερικές από τις δημοφιλέστερες ιστοσελίδες που φροντίζουν για την ενημέρωση των απανταχού φαν των σταρ και των κατορθωμάτων τους - αληθινών ή μη. Ωστόσο, αυτό που βασιλεύει ανάμεσά τους δεν είναι άλλο από το Perezhilton.com, το οποίο δέχεται 4,75 εκατομμύρια επισκέπτες καθημερινά...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου